Wednesday, October 23, 2019

مروری بر شیفتر دنده یا دنده پشت فرمان

تعویض دنده‌ها در خیابان‌های شلوغ، رانندگی را سخت می‌کند و باعث می‌شود در مسیر کوتاهی، راننده احساس خستگی کند. دنده پشت فرمان یا شیفتر دنده رانندگی را آسان کرده و به تعویض درست دنده‌ها کمک زیادی می‌کند. یکی از مواردی که باعث استهلاک بیشتر خودرو می‌شود، تعویض دنده در دور موتور نامناسب است و در برخی از مواقع که دنده به درستی جا نمی‌رود، باعث خرابی زود هنگام گیربکس می‌شود.

برای تعویض دنده‌ها به صورت صحیح و در کمترین زمان ممکن، کمپانی‌های سازنده خودروهای فرمول یک، طرحی را برای این خودروها اجرا کردند که تعویض دنده در کمترین زمان و به درستی انجام شود، این طرح دنده پشت فرمان نام داشت. این نوع از تعویض دنده، با استفاده از دو پدال که در پشت فرمان نصب می‌شوند، انجام می‌شود.
یکی از این پدال‌ها برای اضافه کردن دنده استفاده می‌شود و پدال دیگر برای کم کردن دنده. برای خلاص کردن خودرو این دو پدال باید با هم گرفته شوند تا خودرو در حالت خلاص قرار بگیرد.

تاریخچه دنده پشت فرمان یا شیفتر دنده

خودروها در گذشته به گیربکس‌های دستی مجهز بودند که برای تعویض دنده باید پدال کلاچ فشار داده می‌شد و با استفاده از دسته دنده، راننده می‌توانست دنده مناسب را انتخاب کند. در اتومبیل‌های مختلف، محل قرارگیری دسته دنده متفاوت بود و برخی از آنها دسته دنده در کنسول میانی قرار داشت و برخی دیگر این دسته دنده در کنار فرمان بود. محل قرارگیری دسته دنده تفاوتی در عملکرد گیربکس ایجاد نمی‌کرد و برای تعویض دنده باید پدال کلاج فشار داده می‌شد.
در خودروهای امروزی با استفاده از گیربکس‌های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک، تعویض دنده‌ها با سرعتی بالا انجام می‌شود. اما برای اولین بار تعویض دنده به وسیله اهرم‌هایی که می‌توانستند دنده‌ها را به صورت متوالی تعویض کنند، در شهر لمانز فرانسه انجام شد و اولین خودروی ساخته شده در موزه نگهداری می‌شود. در سال ۱۹۸۹ یک تحول بزرگ در مسابقات فرمولا رخ داد و آن استفاده از طرحی بود که به کمک نیروی هیدروالکترونیک عمل تعویض دنده‌ها را انجام می‌داد.
کمپانی خودرو سازی فراری برای مدل ۳۳۵ خود در سال ۱۹۹۷ اولین گیربکس که توانایی بهره بردن از دنده پشت فرمان یا شیفتر دنده را داشت با عنوان F1 معرفی کرد. البته این محصول مشکلاتی هم داشت و به راحتی در استفاده از آنها، توجه زیادی نشده بود که بعدها کمپانی‌های آلفارومئو و بی ام و، سیستم‌های مشابهی برای خودروهای خود ساختند که عملکرد بهتری نسبت به مدل اولیه داشتند.
دنده پشت فرمان  در ابتدا توسط کمپانی فراری در اتومبیل‌ها مورد استفاده قرار گرفت و بعد از آن بی ام و این سیستم را بهینه کرد. اما پدال‌ها اندازه کوچکی داشتند و باعث خستگی دست رانندگان می‌شدند و به همین دلیل به طور گسترده از آنها استفاده نمی‌شد. کمپانی مرسدس بنز این سیستم دنده پشت فرمان را بهینه کرد و با تغییر در شکل پدال‌ها و ایجاد فرم و شکل مناسب برای آنها در مدل کلاس اس، حالت ارگونومی آنها بهتر شد. اما هنوز هم فاصله کم این پدال‌ها با فرمان یکی از نقاط ضعف آنها بود. خودروسازان سعی در استاندارد کردن فاصله پدال‌های این آپشن با فرمان دارند که باعث راحتی استفاده از دنده پشت فرمان  شود.
هر کدام از کمپانی‌های سازنده خودرو با تحقیقات و آزمایشات مختلف سعی در بهینه کردن این آپشن دارند و هنوز هم اقدامات زیادی را می‌توانند برای بهتر کردن محصول انجام دهند. در این سال‌ها دنده پشت فرمان یا شیفتر دنده در لیست آپشن‌های اتومبیل‌های لوکس قرار دارد، اما خودروسازان زیادی از این آپشن در خودروهای خود استفاده می‌کنند.
برای اطلاعات بیشتر و تهیه این آپشن خودرو، با اسمارت آپشن تماس بگیرید تا بهترین نوع را با قیمتی مناسب بتوانید برای خودروی خود تهیه کنید.

No comments:

Post a Comment