یک سیستم کیلس خودرو یک فرستنده امواج RF در ریموت دارد؛ که یک رشته کوتاه اطلاعات دیجیتالی را به گیرندهای که در اتومبیل قرار دارد میفرستد. در گیرندهای که در خودرو قرار دارد؛ کد ارسال شده رمزگشایی میشود و دربها و یا درب صندوق عقب باز میشوند. برای ارسال کد از فرکانسهای استانداردی استفاده میشود که در برخی از کشورها متفاوت است. مصرف باتری در این سیستمها باید در کمترین حد باشد. برای پایین آوردن مصرف باتری، در بیشتر این سیستمها از تغییر سطح قدرت فرکانس برای انتقال اطلاعات استفاده میشود که برای انتقال بیت صفر از پایینترین سطح قدرت فرکانس استفاده میشود؛ تا مصرف باتری بسیار کمی داشته باشد. برخی از خودروها کیلس استارتر فابریک دارند؛ اما شما میتوانید بر روی انواع مختلف خودرو، این آپشن خودرو را با تماس با اسمارت آپشن نصب کنید.
تولید و رمزگشایی کد در سیستمهای کنترل از راه دور
در ریموت کنترل، یک میکروکنترلر وجود دارد. با فشار دادن کلید روی ریموت، میکروکنترلر فعال شده و رشتهای از کدهای ۶۴ یا ۱۲۸ بیتی را تولید و به قسمت فرستنده ارسال میکند. در سیستمهای کیلس بدون فشار دادن کلید، کدهایی در فواصل زمانی مشخص ارسال میشوند؛ و در بین این زمانها برای کاهش مصرف باتری، مدار خاموش میشود. در فرستنده، این کد با سیگنال حامل ترکیب میشود؛ و از طریق آنتن حلقهای یا رشته مسی بر روی مدار چاپی منتشر میشود. در خودرو یک مدار گیرنده وجود دارد که سیگنال ارسال شده از فرستنده را دریافت میکند؛ و سیگنال حامل را از آن جدا کرده و کدها را به میکروکنترلر دیگری که در برد گیرنده اتومبیل قرار دارد میفرستد. این میکروکنترلر با تشخیص کدها، فرمان باز شدن دربها و یا روشن شدن موتور خودرو را صادر میکند. برخی از سیستمها توانایی تشخیص کدهای ترکیبی ارسال شده از کلیدها را دارند؛ و در صورت فشردن همزمان کلیدها در ریموت، باز شدن درب صندوق، باز کردن فقط یک درب یا تمامی دربها را میتوان انجام داد.
کدهای دیجیتالی با سرعت حدود ۲٫۴ تا ۲۰ کیلوبیت بر ثانیه منتقل میشوند. این کدها دارای بیتهای کنترلی هستند که باعث میشود گیرنده از صحت اطلاعات مطمئن شود. هر کدام از سیستمهای ریموت کنترل، دارای کدهای متفاوتی برای ارتباط هستند. اگر این بیتهای کنترل نبود، با فشار دادن کلید بر روی ریموت، امکان داشت درب خودروی دیگری باز شود.
در ساخت این سیستمها، الزاماتی وجود دارد و یکی از این الزامات، قابلیت اطمینان بالا در کنار هزینه کم است. از دیگر موارد میتوان به مصرف برق این سیستمها اشاره کرد. ریموت و مدار نصب شده در خودرو باید مصرف برق کمی داشته باشند. به خاطر این که مصرف بالا در ریموت و یا در خودرو باعث تخلیه زود هنگام باتری میشود. از طرف دیگر فرکانس حامل و حساسیت گیرنده و دیگر موارد فنی باید بهگونهای باشند که بتوان بیشترین برد را برای این سیستم ایجاد کرد. از طرف دیگر، فرکانس سیگنال مورد استفاده در این سیستمها باید از استانداردها نیز پیروی کند.
سیستم کیلس خودرو
در نسل اول سیستمهای کنترل از راه دور، سیگنال حامل توسط یک اسیلاتور در فرستنده تولید میشد؛ که یک فرکانس عریض تولید میکرد. سیگنالهای اضافه و پارازیت بر روی فرکانس سیستمهای گیرنده نسل اول تاثیر زیادی داشتند؛ و از حساسیت کمی برخوردار بودند. در سیستمهای جدید از یک کریستال برای تولید فرکانس حامل استفاده میشود؛ که میتواند فرکانس دقیقتری تولید کند و با استفاده از پهنای باند محدود، کدها را انتقال دهد. در سیستمهایی که از کریستال برای تولید فرکانس استفاده میکنند؛ مدار فرستنده و گیرنده هر کدام در داخل یک چیپست قرار داده میشوند. این مدارها از کمترین قطعات استفاده میکنند؛ و مصرف برق کمی دارند.
طراحی برتر برای کاهش مصرف انرژی
مدار کیلس خودرو به گونهای طراحی شده که فرستنده چهار سیگنال را در فواصل زمانی ۱۰ میلی ثانیه ارسال میکند تا گیرنده حداقل یکی از آنها را دریافت کند. گیرنده هر ۲۰ میلی ثانیه بررسی میکند که سیگنالی موجود است یا نه. این سیگنالها از فرستنده به گونهای ارسال میشوند که گیرنده زمان کافی برای فعال شدن و رمزگشایی داشته باشد. بعد از دریافت سیگنال از ریموت کنترل، از سیستم کیلس خودرو کدی به ریموت ارسال میشود و ریموت با تشخیص و رمزگشایی آن، کد دیگری را ارسال میکند که باعث باز شدن دربها و فعال شدن سیستم برقرسانی خودرو برای روشن شدن موتور میشود. در ریموت و برد گیرنده خودرو، زمانی که سیگنال ارسال و یا دریافت نمیشود؛ برد خاموش شده که این کار باعث مصرف برق کمتر میشود. این سیستم از فاصلهای حدود بیست متر فعال میشود؛ و در فاصله حدود یک متری خودرو، دربها را باز میکند.
No comments:
Post a Comment